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2011年10月24日 (月)

肉体の喪失と知覚の拡大、そして生命感の喪失。

 肉体の喪失とは何か。

 事実上の喪失ではなく(事実上喪失したも同然だが)、絵画表現として人間を描くときに、すでに逃げては通れない感覚の事。

 普通に生きているときに自分の心臓の鼓動を感じて、躍動感溢れる生き方を自分がしているか。していない。むしろ、肉体を意識せずに日々仕事をし、明日死ぬかもとは大病でも患わない限り思いもしない。

 それはあたかも悪い事のように言われている。日本人は危機感がないとか。でも、本当はそうじゃないのではないかとある時期から考えるようになった。肉体感の喪失というのは、重っ苦しいこの肉と血と内臓で出来上がっている人間の体を捨てていく過程にあるのではないか。

 その先に何があるのか。この体を捨てた先にあるは、知覚の拡大に他ならない。ネット環境の充実でますます、人間の知覚の端末化が進んでいるように見える。今回の震災で大勢の方が亡くなり(家の親戚も含め)、いつ自然の猛威で人はこの世から消えて亡くなるのかは分からないと、阪神の時も思ったが改めて思った。でもそれは思っただけで、それがきっかけで肉体の喪失感を改めて考えたかと言うと、そういう事は特にはない。実際に被災地を訪れれば様々に考えるかもしれないとは思う。しかし、終わりのない日常に再び戻ってきた時、果たして肉体感の喪失と知覚の拡大というストリームに取り込まれずに済むかと言われればそうも思えない。

インターネットというのは、脳内のシステムを現実に現したという点で人類史上画期的な革命だと思うし、それが脳のメカニズムと酷似しているなら、それを扱う人の知覚は当然拡大しているのだと思う。

 知覚は拡大したのだが、それは同時に人間がより端末化した、つまりシステムとして均一化してきているのではないか。自分の肉体を世界と均一化する事は同時に肉体の喪失を意味する。それによって得られるのは、自我によって苦しまずに済む世界なのではないか。

 その先に待ちかまえているビジョンを描き切れていないから、世界の均一化と自我の表出としての傍からみると歪んでいるとしか思えない凶悪な事件が次から次に起こっているのでは。均一化すると、人間個々人の個性は重要視されない。そこを認めるにしろ、認めないにしろ、日本ではこの均一化はどんどん加速している。端末化した個人が社会からデリートされたところで、ほとんど誰の興味も惹かない。

 無関心無気力と表現された世代は、すでに自分達よりもっと上の世代だ。どうして人を殺してはいけないのと子供に無邪気に問われた時、すでに感覚としての肉体を喪失してしまった人には明確な答えはできない。そこでは人は端末でしかないからだ。極論だが。

 何の説明もなく、ダメなものダメなんだよと言って納得できていたのは、まだ自分の体に肉体を自然と感じていた頃のこと。ここで、論理的に追い詰めていっても、それは余計に自分が端末化した事を露呈するだけで、何の解決にもならない。

 こうして書いてくると、ただたんに相対化しているように見えるがそうではない。絵描きが今、具象を描くにあたって何を描けばいいのかの自問自答をしているところ。相対化の先へ。均一化していく世界の先で命を見つめる手段ってなんですか。

 人間は生命感を喪失していく(生命を喪失しているのではなく、あくまで感)、システムに組み込まれて、今まで見ないようにしていく方向で進んできた自我というブラックボックスがいつ、どこの段階で再び蘇ってくるのかこないのか。

 インターネットがデフォルトすれば、一番面白いのですが、当面そうはなりそうもないから。

 サリュ

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What is corporal loss?
Feeling along which it cannot pass if it already escapes when drawing man not as de facto loss (喪失した is also same as a matter of fact but) but as pictures expression.
While it is ordinarily alive, you feel the beat of your heart, and is he doing the way of life which is full of a feeling of a lively motion?
It has not carried out.
It works rather every day, without being conscious of flesh, and by dying tomorrow, a basis does not consider, either, unless it falls ill also in serious illness.
It is said like a bad thing.
Are Japanese people, when there is no sense of crisis?
But I came to think that that will not be right in fact from a certain time.
saying [ loss of a feeling of flesh ] -- 重っ -- isn't it in the process in which this painful meat and blood, and the body of the human being done in internal organs are thrown away?
What is at the point?
It is exactly expansion of は and consciousness which threw away this body and which exists previously.
It seems increasingly that terminal-ization of man's consciousness is progressing in substantial net environment.
When I did not understand, although considered also at the time of Hanshin, I considered anew when large number of people would pass away by this earthquake disaster (the relative of a house also needs to contain), and people would disappear and pass away from this world in natural violence.
But such a thing in particular cannot be found as to whether it considered a corporal sense of loss anew by having only considered taking advantage of it.
I think that it may think variously if a stricken area is actually visited.
however -- if it is said whether it needs to be taken into a stream called loss of a feeling of flesh and expansion of consciousness sure enough when it has returned daily without the end again -- also meeting -- I cannot consider.
I think that the Internet is an epoch-making revolution on a history of man at the point of having expressed the system within a brain actually, and think that the consciousness of the person treating it will naturally be expanded if there is a close resemblance between it and a cerebral mechanism.
Although consciousness was expanded, man terminal-ized it more, that is, equalize it as a system simultaneously?
Equalizing its own flesh with the world means corporal loss simultaneously.
Isn't the world where it does not need to be troubled by self obtained by it?
having been distorted in view of the side as equalization in the world, and expression of self, since the vision for which it is waiting previously and which it is establishing is drawn and it has not run out -- しか -- if the cruel incident which cannot consider has happened from the next to the next.
Equalization will not attach importance to a human individual's individuality.
carry out for accepting that -- carry out for not accepting -- in Japan, this equalization is accelerated rapidly.
In the place where the individual who terminal-ized was deleted, nobody's interest is almost charmed.
The generation expressed as it is indifferently spiritless is already older generation much more than himself.
When it not doing what and not killing people and a child are asked innocently, those who have already lost the flesh as feeling cannot do a clear answer.
It is because people are only terminals there.
It is an extreme argument.
there is also no explanation of what -- a useless thing -- the thing at the time of that it said that it was useless and could be convinced having still felt flesh in its own body as nature.
Here, even if it corners logically, it only exposes that he terminal-ized too many, and becomes no solution.
If it writes in this way, that is not right although it seems to merely have relativized only.
The place which is carrying out self-question answering itself of what should just draw what when an artist draws concreteness now.
To the point of relativization.
What is a means to gaze at a life at the point in the world to equalize?
In what stage does a black box which loses the feeling of vitality (the life is not lost and it is admiration to the last) and which is called the self which has progressed towards being included in a system and making it not see until now revive again when, and doesn't man come?
it being the most interesting if the Internet defaults, but becoming so for the time being -- also meeting -- since there is nothing.
Salut

 

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